Jak zvládnout home office v klidu a bez bolestí zad
Pracujete z domova a rádi byste zvýšili svou efektivitu? Klíčem k lepším výkonům je nastavení režimu a vytvoření motivujícího pracovního prostředí.
1. Vytvořte si příjemný pracovní koutek
V kanceláři máte obvykle k dispozici vlastní stůl s ergonomickou židlí. Vaše pracovní místo vás tak neodmyslitelně pojí s pracovním režimem. Domácí prostředí však mnoho lidí láká k sezení na posteli či na gauči a neustálému odbíhání od práce. Snadno se tak necháte vyrušit a své povinnosti oddalujete. Jestliže chcete doma fungovat co nejefektivněji, vyhraďte si místo, kde nebudete ničím a nikým rušení.
2. Vyberte si kvalitní pracovní stůl a židli
Prací strávíte zhruba třetinu dne. Proto potřebujete kvalitní počítačový stůl a kancelářskou židli.
Počítačové stolky vybírejte podle své výšky a velikosti prostoru, který máte k dispozici. Výška pracovní desky by se měla pohybovat kolem 75 cm. Ideální výšku poznáte tak, že při psaní na klávesnici svírá váš loketní kloub podobný úhel jako kyčelní kloub při sezení na židli. Dávejte si pozor, abyste se ke stolu nemuseli sklánět a nadměrně ohýbat páteř. Poskytněte rovněž dostatek místa svým nohám. Oceníte možnost je čas od času natáhnout a rozproudit krevní oběh.
Kancelářská židle by měla nabídnout nastavitelné mechanismy. Snadno si ji přizpůsobíte potřebám svého těla. Nejdůležitější je možnost nastavit výšku židle v závislosti na výšce stolu. Udržíte tak tělo ve vzpřímené, správné pozici.
Správná židle by měla disponovat zádovou opěrkou s podporou bederní páteře, která kopíruje tvar zad. Sedadlo židle má ideálně umožňovat sed s pravým úhlem v kolenním a kyčelním kloubu.
3. Nastavte si denní režim a dodržujte ho
Správně nastavený režim je stejně důležitý jako vlastní pracovní koutek. Stanovte si ho na základě toho, zda jste ranní skřivan nebo spíše noční sova. Vezměte v úvahu, v jaký čas podáváte nejlepší výkony, kdy potřebujete mít na svou práci absolutní klid, v kterou denní dobu se obvykle potřebujete spojit se svými kolegy, případně být ostatním k dispozici.
Zohledněte všechny tyto faktory. Lépe si osvojíte potřebnou disciplínu a nebudete zbytečně prokrastinovat.
4. Nezůstávejte v pyžamu
Máte problém se naplno ponořit do práce? Odhoďte pyžamo i župan a oblečte se hned po ránu tak, jako byste měli odejít do zaměstnání. Nemusíte se nutně převlékat do obleku nebo kalhotového kostýmku, postačí pohodlný pracovní oděv, který vás namotivuje k lepším výkonům.
5. Komunikujte s kolegy a nadřízenými
Jste zvyklí pravidelně konzultovat pracovní záležitosti s šéfem a kolegy? S komunikací v žádném případě nepřestávejte. Podle povahy problému se rozhodněte pro e-mail, telefon nebo online video hovor a vše ještě začerstva řešte. Vzájemná komunikace je skvělým způsobem, jak bojovat s pocitem osamělosti a odtržením od společnosti.
6. Dopřávejte si pravidelné pauzy
Stejně jako v kanceláři po určité době odcházíte od stolu, abyste si uvařili kávu nebo si protáhli tělo krátkou procházkou po chodbě, i v domácím prostředí přijdou vhod pauzy. Nejpozději po dvou hodinách souvislé činnosti vstaňte od stolu, proveďte pár protahovacích cviků a uvařte si kávu nebo čaj. Po krátkém odpočinku se mozek zregeneruje a vy se můžete opět ponořit do práce.
7. Plánujte dopředu
Veškerou práci, kterou chcete stihnout, si naplánujte nejlépe den dopředu. Na konci pracovní doby se zamyslete, co vás zítra čeká a které činnosti potřebujete nadcházející den zvládnout. Díky jasnému plánu se budete plně soustředit na podstatné záležitosti a nebudete zbytečně ztrácet čas. Stejně tak se vyhnete neustálému přeskakování z jednoho úkolu na druhý a svou práci s velkou pravděpodobností dokončíte v předem stanoveném termínu.
Uvidíte, že s jasným plánem a vlastním pracovním koutkem vám půjde práce minimálně stejně dobře jako v kanceláři. Třeba nakonec u home office zůstanete. Když ne, zbyde vám doma aspoň klidný prostor nejen pro práci na počítači.
Related Articles